בני אדם הם יצורים של הרגלים. אנחנו מעריכים שינוי, אך רובנו מעדיפים אותו במינונים קטנים, ושנת 2020 הראתה לנו את החרדה שיש בחוסר הוודאות ומה זה יכול לגרום יותר מכל שנה אחרת שחקוקה לנו בזיכרון.
הקורונה לקחה את הכלכלה העולמית למערבולת ואנחנו ככל הנראה נתמודד עם ההשלכות של זה במשך שנים רבות קדימה. אך גם ללא מגיפה עולמית, קצב הגידול של ההתפתחות הטכנולוגית, החברתית והכלכלית גורם לנו להתמודד עם הלא נודע כמעט על בסיס יומי. לכן הגיע הזמן לדבר על חוסן במקום העבודה, אותו ניתן לחלק לשלוש קטגוריות:
1. חוסן אישי במקום העבודה – בניית חוסן בחברה מתחילה מהיסוד, עם אינדיבידואליים בחברה. איך ובאיזה אופן כל אחד מחברי הארגון שלך מתמודד עם אי וודאות, לזה יש השפעה עצומה על התמונה הגדולה יותר. חוסן ברמה האישית הוא לרוב תכונת אופי שקיימת ואנשים מביאים אותה למקום העבודה. תכונת חוסן נבנית מניסיון העבר, אך כמו שריר, יש צורך לאמן אותה וניתן לפתח אותה באמצעות עבודה נכונה.
2. חוסן ניהולי – חיוני עוד יותר עבור הרמה הניהולית של הארגון לגלות חוסן ברמה גבוהה, שכן פעולה זו מהווה דוגמה לאלו שהם מובילים. מנהל בעל חוסן הוא מנהל שקוף וסבלני. גם כאשר מתמודדים עם שינוי ואי וודאות, למנהלים צריכים להיות כל הכלים להתמודד עם הדברים ברוגע, לשקף ולהיצמד להחלטות בגישה חיובית.
3. חוסן ארגוני – מבחינות רבות חוסן ארגוני הוא סכום החוסן האישי והניהולי בתוך חברה. אבל זה גם הרבה יותר. חוסן אישי וניהולי נשען במידה רבה על אינטליגנציה רגשית, ואילו ארגונים שלמים נשענים על תרבות בטוחה של תמיכה וראיית אתגרים כהזדמנויות. יתר על כן, ארגונים צריכים לשקול חוסן פיזי: היכולת לשרוד ולשגשג בסביבה משתנה.
תכונות החוסן
בין אם מתמודדים עם אסון טבע, שפל כלכלי או פשוט אסטרטגיה משתנה של שוק ועסקים, חשוב שחברה תחווה חוסן בכל הרמות הללו. אבל איך? מהם מרכיבי החוסן? איך תדעו מתי השגתם את זה או למה אתם מכוונים בדיוק? להלן מספר דרכים להראות חוסן, בין אם אתה אדם פרטי, מנהל המדבר עבור הצוות שלו או מנהל המדבר עבור ארגון שלם:
כיצד לטפח חוסן בארגון שלכם
בעוד גישות ופרקטיקות כלליות בהחלט יכולות לתת טון של חוסן בכל הארגון ולעודד התפתחות חיובית, חשוב לזכור כי חוסן, במיוחד ברמה האישית, הוא אינדיבידואלי מאוד; מה שעובד עבור אדם אחד לא יכול לעבוד עבור אחר. חלקם עשויים לשגשג עם זרימה קבועה של נתונים ומידע, בעוד שאחרים עשויים לחוש שזה רק מגביר את הלחץ עליהם. זו אחת הסיבות שחשוב למצוא דרכים לתמוך בחוסן בכמה רמות: מעשית, אישית ואינפורמטיבית.
להלן מספר טיפים שיעזרו לארגונכם להשיג ולשמור על חוסן.
1. הגדל את הגמישות הארגונית – גמישות היא אחת הדרכים המרכזיות לתת לכולם את הביטחון שהארגון שלך יכול להתמודד עם כל סערה. כפי שהראתה לנו הקורונה, הדיגיטציה יכולה לעודד באופן משמעותי את הגברת הגמישות, לדוגמא, היכולת לאפשר לעובדים לעבוד מהבית במידת הצורך. קיום תכניות מגירה לתרחישים שונים יכול לעזור לכם להיות גמישים ומוכנים יותר. אתם יכולים גם לצאת לתהליך מיוחד בו אתם מוודאים אדם אחד בחברה מכיר את היסודות של תפקידו של אדם אחר, וכך תוכלו להקל על כך שאדם ספציפי נעדר או עוזב. היו מוכנים להתאים את שעות העבודה, את אופי הארגון שלכם, את המשימות שאתם לוקחים על עצמכם ואפילו את ה- SLA שלכם. לא משנה איך תשנו תסתגלו, אמפתיה חייבת להיות המאפיין שתשמרו עליו. יש המון אפשרויות, הדבר החשוב הוא למצוא מה מתאים לכם.
2. השקיעו באימון לחוסן – אחת הדרכים הישירות והיעילות ביותר להגברת החוסן ברחבי הארגון היא לדון בנושא באופן גלוי עם כולם ולדאוג להכשרה רלוונטית. זה יביא את הצוות כולו לשקול את הנושא בעצמו ויתן להם כלים שימושיים לשיפור החוסן האישי שלהם ובכך ישפיעו יותר ויותר על חוסן החברה כולה.
3. הובילו עם חזון ברור – אחת הדרכים הקלות ביותר המאפשרת לחרדה להתגנב לתוך הארגון שלכם היא ע"י אחזקת יעדים מעורפלים. לאן מועדת החברה שלכם ולמה? בטח, יתכנו כמה חסימות ושינויים בלתי צפויים בדרך, אבל כולם יטפלו בהם הרבה יותר טוב כשהם מבינים את המטרה הסופית – הסיבה שהם צריכים לסבול שינוי ואי וודאות.
4. השקיעו ברשת ביטחון ארוכת טווח – חוסן הוא לרוב הידיעה שיש לכם אופציית נסיגה, משהו יציב שאתם יודעים שתוכלו לסמוך עליו אם כל השאר היה מתפרק. נטילת סיכונים יכולה בהחלט להיות בריאה בכדי להניע צמיחה ולייצר אנרגיה בארגון. אך הקצאת סכומים קטנים אפילו להשקעה בפרויקטים בטוחים וארוכי טווח יותר יכולה להוות צעד משמעותי ביצירת יציבות נפשית ואף פיננסית כאשר קורה הבלתי צפוי.
5. תקשורת, תקשורת, תקשורת – מדוע שלוש פעמים? מכיוון שתקשורת ברורה ואותנטית חייבת להימשך, במיוחד בעת אתגרים כמו מגיפת הקורונה שנמשכת יותר מכמה ימים או שבועות. שמירה על תקשורת ברחבי הארגון בונה אמון ותחושת ביטחון.
חוסן אינו עוסק רק בניהול משברים גדולים כמו מגיפה עולמית, אם כי זהו מקרה לדוגמא מושלם. מדובר בהתמודדות נכונה עם הלחץ בעבודה השוטפת, בקצב השינוי ובחשש לאבד את עבודתכם. אם מוסיפים את כל הלחץ הזה, קל להבין מדוע אנשים וחברות רבות מתקשים לשמור על שלוותם בתקופות קשות. עם חוסר יציבות גלובלי יותר באופק, מומלץ להפוך את הארגון שלכם למרחב בטוח עם חוסן רב ולראות את כל מה שעשוי להיות בדרככם.
המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.