למרות שלעיתים קרובות מתבלבלים ביניהם, ניהול ומנהיגות הם שני כישורים שונים, אך שניהם נחוצים בכל הקשור לבניית עסק מצליח.
מנהלים מתמודדים עם תהליכים, לוחות זמנים ובניית אסטרטגיות עסקיות; מנהיגים אחראים ליצירת חזון להשראת עוקביהם ולהשאיר אותם מגוייסים לרעיון. לא פעם, כל האלמנטים הללו נמצאים באדם אחד. למרות שהדבר מסייע במיקוד ובריכוז יוזמות, הוא מאתגר יותר בתקופת משבר, שהלוא הלחץ מופעל על אדם אחד.
בתקופת משבר כמו מגפת הקורונה, מנהיגים ומנהלים צריכים למצוא את האיזון הנכון מכיוון שבימים אלו חוסר הוודאות הוא נוכח ולפעמים אין החלטה נכונה או לא נכונה וקשה לדעת מה קצת פחות גרוע מהאחרים. יתר על כן, עליהם לפעול במהירות, אך גם בביטחון וביציבות, למרות משתנים רבים שלא ידועים.
Vietjet, חברת תעופה (לואו-קוסט) בווייטנאם, עלתה מעל כל הציפיות לשנת 2020 וסיימה את השנה עם רווח של 3 מיליון דולר. כמובן, אי אפשר לשכוח שההישג הזה קרה בעיצומה של מגפת הקורונה, עם פגיעה בענף הטיסות שצנחו לרמות שלא נצפו במשך 60+ שנים. אז איך זה אפשרי? ובכן, זה נבע במידה רבה מניהולה החכם ומנהיגותה של נגווין טי פונג ת'או, שהשתלטה היטב על כל הלחץ, ונקטה בשלב מוקדם יחסית בפעולה נחרצת וקבלת החלטות מהירות בביטחון וביציבות, למרות כל אי הוודאות.
ניהול והנהגה אינם קלים. יחד עם זאת, ישנן מספר אסטרטגיות שתוכלו לתרגל ולהשתמש בהן, שיהפכו אתכם למנהלים ומנהיגים טובים יותר יותר הן בשגרה והן במהלך משבר:
1. לבנות צוות חזק – חלק ניכר מההצלחה שלך תלוי בסביבת עבודה עם האנשים הנכונים. אם אתה רוצה להגיע רחוק כמנהיג ומנהל, מטבע הדברים אתה זקוק לצוות של אנשים בעלי מוטיבציה, מעורבים ונחושים להצליח. לך כמנהל מוטל התפקיד לאפשר ולתמוך בתכונות אלה, אך תהיה לך משימה לא פשוטה אם הם לא נמצאים שם מלכתחילה. בכדי להגיע לצוות האידיאלי, אתה צריך לדעת מה אתה מחפש כבר בשלב הגיוס; ניהול גיוס עובדים הוא נושא לזמן אחר, אך מספיק לציין שאתה זקוק לתהליך המגייס אנשים שאתה יכול לנהל ולהוביל להצלחה.
2. קבל החלטות וקבע אסטרטגיה- מנהלים לפעמים צריכים לקבל החלטות קשות ופשרות תחת לחץ. לכן חשוב להיות ברור, שקוף ובטוח בהחלטות ובאסטרטגיות שלך. הצוות שלך ימצא דרכים רבות נוספות לתרום כאשר הוא מבין את הסיבות מאחורי פעולותיך ואת הכיוון שקבעת להם.
לשם כך, חשוב לקבל החלטות שאתה מרגיש בטוח בהן ומוכן להתחייב אליהן למשך זמן, ולתת לכולם, כולל לעצמך, את האפשרות להסתגל ולבדוק זאת לפני שתשנה את הדברים. זה יוצר תחושה של יציבות אמינה שהקבוצה שלך תודה לך עליה.
3. לבקש ולא לדרוש (ובהחלט אל תצעק)– ניהול ומנהיגות זה לא כוח ולכן רצוי לא להשתמש בו כלפי העובדים שלך. גם אם המעמד שלך מאפשר לתת להם הוראות שאתה מצפה שיבוצעו, תהייה רגיש מתי ואיך לעשות זאת. העצמה עצמית על חשבון הצוות שלך מוביל לתסכול ומפחית את המוטיבציה שלהם.
הסעיף הזה הוא לא רק נוגע לנימוס ואיך להתייחס לאחרים כשווים, אלא גם לדחוף את הצוות שלך קדימה. כשמישהו ניגש אליך עם בעיה, הדרך הקלה היא לתת לו את הפתרון, גם אם אתה חושב שאתה יודע את זה. במקום זאת, לשאול את העובד מה הוא חושב על זה. תרגול מהסוג הזה יבנה תחושת אחריות ובעלות בכל הצוות שיכולה רק לייצר תוצאות חיוביות.
4. למד להקשיב – הקשבה היא לא רק לשמוע את המילים שמישהו אומר, או אפילו לזכור אותן מספיק טוב בכדי לחזור עליהן מאוחר יותר; אלא, זה קשור להבנה שדורשת מידה מסוימת של חשיבה ביקורתית.
גם כשאתה רואה דברים מנקודת מבט אחרת, חשוב לשים את עצמך בנעליים של העובדים שלך ולנסות לראות את הדברים מנקודת מבטם. הקשבה באופן הזה תביא אותך לקבלת החלטות טובה יותר ותגרום לחברי הצוות שלך להרגיש דואגים וערכיים וקיים סיכוי שגם תביא אותך לפתרון הבעיה או לרעיון הבא.
5. היו פתוחים לרעיונות חדשים – לא משנה כמה זמן היית בתפקידך ואיזה ניסיון יש לך או השכלה רכשת כדי להגיע לאן שאתה נמצא היום, אין לך תמיד את כל התשובות. למעשה, ניסיון רב יכול לפעמים להקשות לא פעם להעלות רעיונות חדשים וחדשניים. זו הסיבה שאתה תמיד לחפש רעיונות חדשים ולא משנה מאיפה הם עשויים להגיע. העולם משתנה במהירות, והעובד הזוטר ביותר בצוות שלך עשוי להעלות במפתיע את הרעיון הטוב ביותר להגיע ליעדים שלך. למעשה, יש לשאוף לזהות רעיונות חדשים כשהם מגיעים ויותר מזה, לבחון כל רעיון ולבדוק את הפוטנציאל שלו להצלחה אפילו אם הוא מוזר. לפעמים שינויים קטנים על בסיס הנסיון שלך יכולים להפוך רעיון חדש ולא מושלם לאסטרטגיה מצויינת.
6. כשאתה שומע רעיון טוב, ספר לכל הצוות – רעיון המתמקד יותר בצד המנהיגותי שאומר: כאשר רעיון חדש וטוב מגיע יש לשתף אותו באופן ציבורי. תן לאדם (או לאנשים) שהגיעו לזה הכרה מסוימת, או אפילו תפקיד גלוי ליישם אותה. מעשים מסוג זה מטפחים תחושת בעלות וערך, מעודדים מעורבות ומובילים לתוצאות מעשיות טובות יותר עבור העסק.
7. בקש עצה – כפי שכבר הוזכר קודם, למנהלים אין את כל התשובות וחשוב לזכור שאתם לא לבד אלא מוקפים בצוות שלם של אנשי מקצוע (בתקווה), בעלי מוטיבציה שעובדים למען אותן מטרות.
גם כשאתה חושב שאתה יודע מה לעשות, ובמיוחד אם יש ספק בראש שלך, בקש עצה ממי שאתה יכול. בחינה של מגוון דעות ואפשרויות תעזור להבטיח שתקבל את ההחלטה הטובה ביותר בבוא העת כשאתה מאפשר לכולם חלק בכל החלטה שתקבל.
8. תן דוגמאות – אין דרך טובה יותר להוביל או לנהל מאשר להראות לצוות שלך איך נראית הצלחה. ברמה המעשית, פירוש הדבר להפנות אותם לדוגמאות בחברות אחרות או ליוזמות קודמות משלך בכדי לתת להם מושג למה הם מכוונים. ברמה הפילוסופית יותר, עליך להוות להם דוגמא, אך להתנהל כפי שאתה מצפה מהם.
בהירות היא הגביע הקדוש של התקשורת בין אנשים וללא בהירות של דוגמה ברורה, עלולות להתעורר אי-הבנות כאשר כל אחד נותן פרשנות לדבריך מנקודת ראייתו/ מבטו ודוגמאות עוזרות לשמור על קו אחיד וברור אצל כולם.
לניהול ולהנהגה יש מערכת יחסים סימביוטית: להיות מנהיג טוב ככל הנראה יהפוך אותך למנהל טוב יותר, ולהיפך. אחרי הכל, איך תוכלו להשיג כל דבר מעשי אם אינכם יכולים לעודד אחרים לעקוב אחריכם במסע להצלחה? יחד עם זאת, אפשר וצריך לחשוב עליהם בנפרד כדי להפיק את המיטב מכל אחד מהם.
המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.