רילוקיישן או גיוס מקומי? כל מה שצריך לדעת על גיוס מעבר לים

בשוק העבודה הגלובלי ההולך ומתפתח, אנחנו רואים עוד ועוד התרחבות של חברות ומעבר של עובדים למדינות אחרות. 

חברות ישראליות רבות מרחיבות את הפעילות שלהן למדינות מעבר לים, כדי להעמיק את יחסי העבודה הקיימים וכדי לפרוץ לשוק המקומי.

חברות אלו עומדות בפני קבלת החלטה קריטית אודות גיבוש צוות העובדים בסניף המקומי, הרכבו ואופיו, ונדרשות לבחור בין העברת עובדים קיימים מהחברה בארץ לבין גיוס עובדים מקומיים בחו"ל.

כמובן שלהעברת עובד קיים לסניף בחו"ל יש יתרונות רבים, אך חשוב להבין את היתרונות והחסרונות של כל אחת מן האפשרויות וכך לבצע החלטה אסטרטגית נכונה. מאמר זה נכתב בשיתוף חברת עוגן רילוקיישן, חברה המתמחה ברילוקיישן של עובדי הייטק ומשפחותיהם לארה"ב.      

היתרונות והחסרונות בהעברת עובד קיים לסניף החברה מחוץ לישראל       

היתרון הראשון והמרכזי הוא כמובן בכך שהעובד מכיר את החברה, את ה-DNA שלה, את האנשים, הוייב ואת תהליכי העבודה. הוא מכיר את המוצר או השירות ואת הלקוחות. בנוסף, הוא מכיר את תפקידו, וגם אם התפקיד החדש שונה מזה שמילא בארץ, ההיכרות עם הממשקים בחברה כבר קיימים ואין צורך לבצע תהליכי הכשרה מאפס ולהמתין להתאקלמות ולתוצאות. אותו עובד יוכל להכנס לעניינים במהירות ולהשתלב במקום החדש באופן יחסית מיידי.

יתרון נוסף – אין הפתעות. כמו שהעובד מכיר את החברה, כך גם החברה מכירה אותו, את יכולותיו וכשרונו, ולא צפויות הפתעות או אכזבות.

לעתים הרילוקיישן עשוי להוות "בוסט" לעובד, ובכך להעצים את המוטיבציה שלו. בפרט לעובד שהחברה מרגישה שחלה אצלו שחיקה ויש צורך לשמרו ולעורר אותו מחדש. זו הזדמנות לשמר משאב אנושי וידע שנצבר במהלך עבודתו בחברה. בסופו של דבר החברה מעבירה את האדם ולא רק את "העובד".

חסרונות של העברת עובד מתבטאים בעלויות הכרוכות בהעברה, שעשויות להיות גבוהות, ובכך שהמעבר הוא תהליך שאינו מיידי ותלוי בגורמים חיצוניים, כמו מועד הנפקת אשרת העבודה וכן תזמון המעבר למועד המתאים לעובד לפי הצרכים המשפחתיים, למשל על מנת להתאים למועדי תחילת המסגרות החינוכיות.

אמנם העובד מכיר את מקום העבודה והתפקיד, אך העבודה במקום החדש עשויה להיות מלווה באתגרים של הבדלי תרבות, פערי שפה ושוני בשיטות העבודה שידרשו זמן הסתגלות, ובנוסף לכך, העובד עשוי לחוות תקופה מאתגרת ולחוצה בעקבות הניתוק מהארץ, המשפחה והחברים וכן בשל האתגרים החדשים שיעמדו בפני המשפחה, של התסגלות לסביבה החדשה, מציאת תעסוקה לבן/בת הזוג והתאקלמות הילדים.

היתרונות והחסרונות בגיוס עובד לוקאלי 

אחרי שהבנו את הצד של רילוקיישן, בואו נבין מה עומד מאחורי גיוס עובד מקומי. ראשית, עובד מקומי מביא עמו ידע עמוק על השוק המקומי, כולל הבנה מעמיקה של התרבות העסקית, הרגולציה והמנהגים המקומיים. יתרון זה יכול לסייע לחברה להתאקלם במהירות ולהימנע מטעויות יקרות. 

בנוסף, העובד המקומי מגיע עם רשת קשרים מבוססת, שיכולה לפתוח דלתות ולקדם את האינטרסים של החברה באופן משמעותי. מבחינה כלכלית, גיוס מקומי חוסך עלויות משמעותיות הכרוכות ב-רילוקיישן של עובד מישראל לחו"ל. למשל הוצאות מעבר, דיור, וטיפול בנושאי ויזות ואישורי עבודה.

בצד של החסרונות, נמצא הפער האפשרי בתרבות הארגונית. עובד מקומי עשוי להתקשות להסתגל לשיטות העבודה ולערכים של החברה הגלובלית, מה שעלול ליצור חיכוכים ואי-הבנות. בנוסף, ייתכנו פערי שפה ותקשורת עם המטה הראשי, אשר עלולים להקשות על שיתוף פעולה יעיל ועל שילוב העובד בצוותים גלובליים. חיסרון נוסף הוא האפשרות של נאמנות מוגבלת לחברה הגלובלית, כאשר העובד המקומי עשוי להיות מחויב יותר לשוק המקומי ופגיע יותר להצעות ממתחרים מקומיים.

את החסרונות האלו אפשר לצמצם בצורה משמעותית כאשר משתמשים בסיוע ועזרה של חברת גיוס ישראלית שמגייסת גלובלית  – ישראלי ידע להבחין אם העובד הפוטנציאלי יתחבר וייטמע בתרבות הישראלית. . כאשר נעזרים באנשי מקצוע שמכירים את השוק היטב, יודעים לנתח ולהעריך את כל נקודות המגע אשר עלולות להיות בעיתיות, ומבצעים את תהליך הגיוס בהתאמה לכך, אפשר להנות מהיתרונות המובהקים של מועמד מקומי עם מינימום מהחסרונות. 

אין נכון או לא נכון – יש בחירה מושכלת אסטרטגית

לאחר שבחנו את היתרונות והחסרונות בכל אחת מן האפשרויות, חשוב להדגיש, כי השאלה האם לבחור ב-רילוקיישן של עובד קיים או לגייס מועמד מקומי אינה עניין של "נכון" או "לא נכון", אלא של התאמה אסטרטגית לצרכי החברה. כל אפשרות, כפי שראינו, מביאה עמה יתרונות וחסרונות ייחודיים, והבחירה ביניהן צריכה להיעשות תוך התחשבות במכלול הגורמים האסטרטגיים. למשל, חברה המעוניינת לשמר את התרבות הארגונית שלה ורמת המקצועיות המוכרת לה בשוק חדש עשויה להעדיף רילוקיישן של עובד ותיק ומנוסה. מאידך, ארגון השואף להשתלב במהירות בשוק מקומי ולנצל ידע וקשרים מקומיים עשוי לבחור בגיוס עובד מקומי.

שלבים חשובים בתהליך רילוקיישן

במידה ומצאתם כי תהליך רילוקיישן רלוונטי עבורכם ועל מנת שהעובד יוכל להתחיל בעבודתו במקום החדש בהקדם ובצורה החלקה ביותר, חשוב לדאוג שכל צרכי המעבר שלו נענים ומטופלים. – רצוי לטפל מראש במה שאפשר לקדם עוד מהארץ, על מנת שהנחיתה במקום החדש תהיה מיטבית ומהירה וכן לוודא שיש בידיו את המידע המלא והמשאבים לטיפול בתהליכי ההתאקלמות עם הגעתו למקום החדש.

מומלץ שחבילת הרילוקיישן לעובד תכלול את הדברים הבאים:

  1. ביקור מקדים

על מנת שהעובד יוכל להתרשם מהמקום החדש, להכיר אזורי מגורים, לבחון מסגרות חינוכיות לילדים, למדוד מרחקים, להתחיל ביורוקרטיה שתחסוך זמן בהמשך ואולי אפילו להכיר קצת מהקהילה הישראלית / היהודית באזור.

ברב המקרים הביקור המקדים יתואם למועד בו העובד נדרש לנסיעת עבודה לאזור, ואליו יצטרפו בן/בת הזוג. חבילת הביקור תכלול: טיסות, מלון ורכב.

  1. שילוח

העברת מכולה או שילוח אווירי של הציוד האישי מהארץ. עלות השילוח משתנה לפי כמות המטען המועבר, מחירי הדלק ועיכובים בלתי צפויים במכס.

  1. דיור ורכב זמניים

פתרון דיור ותחבורה לתקופה ראשונית, בדרך כלל של חודש, עד למציאת מגורי קבע ולקניית רכב.

על הדיור, דירה מרוהטת או מלון, להיות מותאם לצרכי העובד ומשפחתו מבחינת מיקום וגודל.

  1. ליווי ויעוץ רילוקיישן במדינת היעד

שירות של חברה מקומית המלווה את העובד ומשפחתו ומסייעת בתהליכי המעבר וההתאקלמות, כמו מציאת דיור, מסגרות חינוך לילדים, תהליכים ביורוקרטיים וכד'. בדרך כלל יתחיל הליווי עוד בטרם המעבר, דבר שיעזור בתאום הציפיות, הכנה והבנה מקיפה לקראת התהליך ותמיכה לכל אורכו.

ליווי שכזה ישחרר את העובד מדאגות ויאפשר לו כניסה מהירה לשגרת העבודה, בידיעה כי יש מי שדואג למשפחתו וממשיך לקדם את תהליכי המעבר.

  1. יעוץ מס

לעזיבת הארץ לרילוקיישן יש השלכות מס וביטוח לאומי ולכן חובה להתייעץ עם גורמי מקצוע מוסמכים בנושא בטרם עזיבת הארץ.

6. תמיכה עבור המשפחה
הדבר המשמעותי ביותר להבטחת רילוקיישן מוצלח הוא שביעות הרצון של המשפחה מהמעבר. ככל שמשפחתו של העובד תהיה רתומה ומעורבת בתהליך, תרצה בו ותהיה מודעת לשלבים הצפויים, כך התהליך יעבור בקלות רבה יותר וללא משברים. עובד שמשפחתו תקבל את התמיכה הנדרשת ותתאקלם בצורה מיטבית יהיה פנוי, רגשית ופיזית, להתמקד בעבודה שלשמה נועד תהליך המעבר.

    שלבים חשובים בתהליך גיוס גלובאלי 

    הגעתם למסקנה שתהליך גיוס גלובאלי הוא הצעד האסטרטגי הנכון עבור החברה שלכם? יש לקחת בחשבון כי תהליך גיוס גלובאלי מתחיל ממש כמו כל תהליך גיוס – בהגדרה מדויקת של צרכי החברה והתפקיד הספציפי, תוך התחשבות במאפיינים הייחודיים של השוק המקומי. שלב זה כולל ניתוח מעמיק של הכישורים הנדרשים, הן מבחינה מקצועית והן מבחינת יכולות בין-תרבותיות. בשלב זה, חשוב להיעזר בצוות מקצועי ומיומן שידע לכוון ולהציף את השאלות הקריטיות והנכונות. 

    מספר דגשים שאנו מקפידים עליהם בתהליך הגיוס וחשוב לשים אליהם לב:     

    1. אנחנו נוודא שתיאור התפקיד והמודעות מותאמים לשפה ולתרבות המקומית.
    2. אנחנו נשלב צוות מיומן שיודע להתנהל בהתאמה לתרבות המקומית. צעדים וצורת התנהלות שלא תואמת את השוק המקומי יכולה להרתיע מועמדים איכותיים וטובים.
    3. אנחנו נסייע בטיפול בכל ההיבטים המשפטיים והרגולטורים ונקשר לחברות רלוונטיות הקשורים להעסקת עובד במדינה הזרה, כולל חוזי עבודה, ויזות (אם נדרש), ותנאי העסקה בהתאם לחוקי העבודה המקומיים.

    לסיכום, אין פתרון אחד המתאים לכל המצבים, וכל חברה צריכה לבצע הערכה פנימית של הדרך הנכונה לה. ישנן חברות שיבחרו להעביר ברילוקיישן עובדים בתפקידים מסויימים, שכבר מנוסים ומשמעותיים לתפקוד החברה ולצד זאת יבצעו גיוס מקומי של עובדים בתפקידים אחרים, הדורשים הכרות עמוקה עם השוק המקומי  היכולת של עובד מקומי להביא ידע מעמיק על השוק, רשת קשרים מבוססת והבנה תרבותית עמוקה, היא נכס אסטרטגי שלא ניתן להמעיט בערכו. 

    זו הסיבה שבגללה שיתוף פעולה עם חברת גיוס מקצועית, בעלת ניסיון, הוא צעד חשוב ולעיתים אף הכרחי להצלחה והנאה מהיתרונות של גיוס מקומי. חברת גיוס יכולה לא רק לאתר את המועמדים המתאימים ביותר, אלא גם לסייע בניווט המורכבויות התרבותיות, החוקיות והרגולטוריות הכרוכות בגיוס בינלאומי. השקעה בגיוס נכון של עובד מקומי, בליווי מקצועי של חברת גיוס מנוסה, היא צעד אסטרטגי שיכול להניב פירות משמעותיים לטווח ארוך ולתרום רבות להצלחת הפעילות הגלובלית של החברה.

    CONTACT US
    בואו נצמח ביחד

    המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.