אמפתיה היא התכונה שנמצאת בראש רשימת המיומנות הנדרשות אצל מנהיגים כבר משנות ה-90 של המאה ה-20, ולא בכדי. במהלך השנים, מחקרים על גבי מחקרים הוכיחו פעם אחר פעם כיצד חברות נבנות בצורה יציבה ובטוחה יותר, כאשר אמפתיה היא המרכיב אשר מגולם באופן עקבי על ידי מנהליה.
עובדה היא שחברות עם מנהיגים אמפתיים נהנות מפרודוקטיביות גבוהה יותר, שביעות רצון עובדים גבוהה יותר ותחלופה נמוכה יותר.
בשלושת החודשים האחרונים אין יום שלא עולה נושא האמפתיה בניהול ובארגונים בכלל.
דווקא עכשיו, מתחדד לרבים מאיתנו כמה זו מיומנות חיונית.
בתקופה זו, בה כולנו מתמודדים כעם עם אירוע קשה, כאוטי וטראומטי, לא מעט ארגונים מתמודדים גם עם שינויים פנים ארגוניים. אמפתיה מהווה מרכיב קריטי תמיד ובטח בזמן התמודדות עם אי ודאות בתקופת שינוי.
בשל כל אלו, בחרנו לכתוב על הנושא יחד עם נלי וילק, סמנכ"לית HR בחברת , OTORIO שמלווה ומייעצת למנהלים בכירים עם התמחות בנושא אמפתיה בארגונים.
אז מהי בעצם אמפתיה ומה בינה לבין סימפטיה?
באמפתיה, אדם מדמיין, חושב, ואף מרגיש את מה שקורה אצל האדם השני, אך הוא אינו מזדהה עמו באופן מוחלט.
בעוד אמפתיה מאפשרת לנו לדמיין ולחוות את הרגשות של אדם אחר, סימפטיה מתארת את הרגשות המתעוררים בנו ביחס לרגשותיו של אדם אחר.
אז למה לנו אמפתיה בארגונים?
מנהלים רבים דיברו על אמפתיה כחלק מדרך ניהול, ביניהם:
סוזן וויקספורד, מנכ"לית חברת גוגל, אמרה כי "אמפתיה היא מיומנות מנהיגות חיונית. מנהיגים אמפתיים מסוגלים להבין את הצרכים והרצונות של העובדים שלהם, מה שיכול לעזור להם ליצור סביבה עבודה חיובית יותר.
סוואטג'י נאידלה, מנכ"ל חברת מיקרוסופט, אמר כי "אמפתיה היא היכולת להבין את הצרכים והרצונות של אחרים. זהו כלי חשוב למנהיגות, מכיוון שהוא מאפשר לך ליצור סביבה עבודה חיובית ופורייה."
איך אמפתיה תורמת לביזנס ?
מחקר שנערך לא מזמן בקרב כאלף עובדים הוכיח כי לאמפתיה יש מספר השפעות משמעותיות:
כיצד מביעים אמפתיה?
"אנשים אולי לא יזכרו מה אמרתם, אבל הם יזכרו איך גרמתם להם להרגיש".
תחשבו על נאום ביידן בתחילת המלחמה, אין ישראלי שנשאר אדיש לנאום שלו. לא ברור לנו כמה מישהו זוכר מה הוא בדיוק אמר אבל מה שבטוח שכולנו הרגשנו לרגע את החיבוק של "אבא".
לכן "האיך" הרבה פעמים יותר חשוב מ"המה"!
אפשר לפתח את שריר האמפתיה אם נהיה מודעים לקיומו ונתרגלו. כשאנחנו נתקלים בבקשה או בסיטואציה לא מוכרת, אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שאנחנו נזקקים עכשיו לאמץ את האמפתיה.
ראשית עלינו ללמוד להקשיב בדגש להקשבה מהלב ולא רק מהראש. לנסות להבין מה העובד חושב ולהתמקד ברגשות. להסכים לשים את האג'נדה שלנו בצד ולוותר על הדחף המכונה "shift response" למשוך את מרכז השיחה אלינו. להסכים להיות בנוכחות מלאה והקשבה פעילה שאותם אי אפשר לזייף, מכוון ואלו דורשים מאיתנו חמלה, תשומת לב ומחויבות. יש בכך גם בחירה מודעת להביא את הפגיעות שלנו לידי ביטוי מכוון שכדי להתחבר לאחר, אנו נדרשים בראש ובראשונה להתחבר למשהו בעצמנו .
שלושה כללי זהב:
לחשוב – דמיינו איך העובד שלכם מרגיש, מנקודת המבט שלו. זה מאפשר לכם לומר לו משהו בסגנון: "בטח קשה לך עכשיו".
להרגיש – אתם עשויים להרגיש מודאגים או שותפים לתחושות של העובד שלכם, מה שמאפשר לכם לומר: "אני מבין שקשה לך עכשיו, גם אני מודאג".
להתנהג – כאן אתם משתמשים בכלים כמו הקשבה אקטיבית, ה מאפשרת לכם להבין יותר איך העובד שלכם מרגיש, מה החוויה שלו ומהיכן נובעות התגובות שלו. הקשבה אקטיבית מאפשרת לכם לשקף את מה ששמעתם ממנו. למשל: "נשמע שאתה חושש, איך אני יכול לעזור לך בתקופה זו?".
כשהאמפתיה עולה, המוטיבציה עולה כשהמוטיבציה עולה, תחושת המחוברות עולה.
כשאלו עולים, הצמיחה העסקית, הפרודוקטיביות והתנופה קדימה של החברה כולה – עולים בהתאמה.
אם כך, אפשר להסיק וללמוד כי אמפתיה היא כלי אנושי בסיסי והכרחי בניהול, בתהליך גיוס, ובתהליכי צמיחה עסקיים.
אלו מאיתנו שרוצים לייצר לעצמם יתרון תחרותי משמעותי במהלך 2024, ההמלצה שלנו: תוודאו שאמפתיה היא כלי בלתי נפרד מכל כלי עבודה אחר של המנהלים הבכירים ומנהלי הביניים אצלכם בחברה.
אנשים זוכרים מה הם מרגישים, או במילותיה המופלאות של מאיה אנג'לו: "אנשים אולי לא יזכרו מה אמרתם, אבל הם יזכרו איך גרמתם להם להרגיש".
המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.